söndag 22 april 2012

Bloggbord och veckomatsedel

När jag var hemma över påsken åt jag inte bara god mat, jag fyndade uppe på vinden också. Ett fint gammalt träbord som min gammelmormor och -morfar hade när de bodde i vårt hus. Ett typiskt bloggbord! Inte nog med det, jag fick även ta över den fina ljuslyktan med röda glasstenar som min mamma fick av min moster i födelsedagspresent en gång för många år sedan och som jag varit alldeles kär i sedan dess. Och vart kan den tänkas vara köpt? Jo, i Bryssel! Och på tal om Bryssel va, förra veckan anmälde jag mig till en två veckors intensivkurs i franska i just denna stad. Så halva juli kommer i år spenderas där bland mysiga kvarter och knaggliga trottoarer och allt sånt charmigt som gör att Bryssel har en speciell plats i mitt hjärta. Det kommer bli så himla fint!

Sen tänkte jag att jag skulle bjussa på en liten veckomatsedel och inte vilken matsedel som helst, utan en med förslag för både frukost, lunch, fika och middag i en hel vecka! Det är såklart inget man behöver följa slaviskt utan är tänkt att inspirera. Har plockat ihop ett gäng av både mina egna recept och några från ett par av mina favoritbloggar. Såhär flott kan man alltså äta om man vill testa att äta veganskt!

Måndag

Frukost: Vi börjar veckan med en stadig grötfrukost. Bovetegröt med sojamjölk är nog min absoluta favorit! Här hittar ni fler grötförslag.
Lunch: Korv med bröd är ju något av det enklaste man kan "laga". Det finns många veganska korvar att välja bland om man bor i en större stad. Gaashud är igång med att testa så många han får tag i! Här kan ni hitta hans recensioner.
Fika: Sväng ihop en shake med kaffe, banan och choklad!
Middag: Till kvällsmat blir det en snabblagad röra på spenat- och/eller grönkål med koriander och kikärtor. Passar utmärkt med ris, matvete, mathavre eller nudlar.


Tisdag

Frukost:
Idag blir det mackor till frukost. Och vad kan man då äta på mackan? Här kommer några förslag. Drick ett glas superjuice till och kanske en kopp thé.
Lunch: En tofupytt svänger man snabbt ihop. God att servera med ugnsrostad sötpotatis eller en sallad.
Fika: Tisdagar kan ju vara så väldigt tråkiga så varför inte liva upp dem med lite fika. Men en vegan kan väl inte gå till mataffären och köpa färdiga kakor? Johodå! Här hittar ni en hel lista på veganska bakverk (och andra vegoprodukter) som ni hittar i nästan vilken affär som helst. Vi snackar Singoalla, Delicatobollar, Bragokex, havrekakor m.m.
Middag: Avsluta dagen med en mustig, värmande gryta med kikärtor, vitkål, curry och cashewnötter serverad med kokt mathavre.


Onsdag

Frukost: Rågvälling med frukt och bär.
Lunch: Till lunch blir det sallad och då snackar vi inte några gröna blad och lite riven vitkål. Vad sägs om någon av dessa två som Fido komponerat? Superenkelt och supergott!

Fika: Apelsinsoppa funkar fint både som mellanmål och som efterrrätt.
Middag: Vad sägs om en härlig oköttslig gryta med smak av thailand?


Torsdag

Frukost: Sojayoghurt (Alpro har flera goda sorter och brukar finnas i de flesta välsorterade livsmedelsaffärer, även Carlshamns mejeriers yoghurtar brukar vara lätta att hitta och är goda) med müsli, köpt eller hemmagjord, och lite frukt.
Lunch: Johannas kikärtssoppa är en perfekt torsdagssoppa. Servera gärna brödbullar eller rågkakor till.

Fika: Kanske ska du träffa några kompisar för en fika, men vart ska ni gå om du vill äta veganskt? I Malmö kan du t.ex gå till Systrar & Bröder där de har flera bullar och kakor som är veganska samt sojamjölk till théet eller kaffet. Det är högljutt och ofta fullt av lattemammor, men det är ändå mitt absoluta favoritställe.
Middag: Potatismos blir precis lika gott när man gör det på sojamjölk. Servera med bullar på sojafärs, lingonsylt och gröna ärtor.

Fredag

Frukost: Smoothie och macka.
Lunch: Det här är nog min favorit av alla sallader. Med ugnsrostad morot, avocado och citrusdressing.
Fika: Fredagsfika på jobbet? Vad ska man baka? Kanske en enkel kladdkaka? Choc chip cookies? Saftiga chokladmuffins? Minibiskvier? Eller gamla hederliga chokladbollar?
Middag: Pizza! Går att varieras i det oändliga med toppingar som svamp, tomat, paprika, zucchini, lök, sojakött av alla de slag, pesto, morotsbearnaise, sojaost osv osv. Här har vi ett recept på pizzadeg med jäst och ett med bakpulver.


Lördag

Frukost: Helg! Då kan man allt få festa till det med pancakes. Eller varför inte lite scrambled tofu? Serveras med fördel till Melodikrysset.
Lunch: Kalops för en vegomage!
Fika: Korvapuusti är finska kanelbullar. Orkar man inte baka själv kan man köpa veganska frysta bullar från
bland annat Garant och Findus.
Middag: Sushi kan man ofta få vegansk. Vissa ställen är bättre än andra och gör sushi med shiitake, sparris och tofu, för 11 bitar med bara avocado och gurka är ju inte så skoj. Hai i Malmö är mitt favoritställe av de jag provat. Se upp för misosoppan som ofta innehåller fiskbuljong. Sushi är även roligt att göra hemma! Här har Veganvrak gjort en liten guide till hur du gör egen sushi.


Söndag

Frukost: Söndagar är till för långa frukostar. Då passar det utmärkt att baka scones, pressa färsk apelsinjuice och mumsa på naturell sojayoghurt med rostade valnötter och honung eller sirap. Här är också ett recept på glutenfria scones.
Lunch: En supersnabb grön soppa som blir så himla god!
Fika: Söndagsfest med rödbetskaka med saffransglasyr.
Middag: Lasagne med grillade grönsaker och cashewriccotta får avsluta veckan. Perfekt att stoppa i lunchlådor och ha i frysen.

3 kommentarer:

Fanny sa...

Bra idé med en veckomatsedel! Och tackar och bockar för att du tyckte ett av mina recept passade in!

Evelina sa...

Bryssel?! Kul:)

Molly sa...

vilken bra lista :)
spännande med bryssel! ser fram emot att få läsa om det.

du får ha en fortsatt bra vecka :)