onsdag 27 maj 2009

Korvapuusti.

För ett tag sedan så postade den grymma bloggen Tofu for two ett recept på korvapuusti, finska kanelbullar. De såg så goda ut att jag bestämde mig för att ta fram min finska sida (eller rättare sagt min finska kvart) och ställa mig vid bakbordet. Jag gjorde lite research och kom fram till att den enda egentliga skillnaden mellan korvapuusti och svenska kanelbullar verkar vara att den finska varianten har en annan form, så jag utgick från ett vanligt vetebrödsrecept. Resultatet blev ypperligt lyckat och nu ser jag fram emot att laga mer traditionell finsk mat.

Korvapuusti
  • 50 g jäst
  • 5 dl soyamjölk
  • 1½ tsk salt
  • 1-2 msk kardemumma
  • 2 dl socker
  • 1 tsk no-egg + 2 msk vatten
  • ca 13-15 dl mjöl
  • 100 g margarin
Smula jästen i en bunke och slå på 37° soyamjölk. Rör så att jästen löses upp. Tillsätt salt, kardemumma, no-egg+vatten som vispats samman och socker. Häll i mjölet lite i taget och rör samtidigt i det rumsvarma margarinet. Knåda ordentligt. Jäs degen till dubbel storlek. Dela degen i två eller tre delar och kavla ut till rektanglar. Bred på mjukt margarin och strö över socker och kanel. Rulla ihop till en rulle och skär i trekantiga bitar (så det ser ut såhär/\/\/\/\) Lägg varje bulle med den breda delen nedåt på en plåt och tryck till på toppen så att de snurrade sidorna trycks ut lätt. Låt bullarna jäsa till dubbel storlek. Pensla med soyamjölk och strö över pärlsocker. Grädda i 10 min i 225°.

2 kommentarer:

Finskapinnen sa...

Det låter mycket vettigt tycker jag! Så får vi ha en finsk afton : )
Finsk mat och bastu !

Anni sa...

ja bastu är ju aldrig fel!