måndag 28 januari 2013

Jorden runt: Karelen pt 2

Tillbaka i Karelen igen. När det stod klart att vi skulle laga mat därifrån så var jag som tidigare sagt snabb med att paxa de karelska pirogerna. Kvartsfinne som jag är så skäms jag lite över att aldrig ha testat den traditionella rätt som ju äts i hela Finland, men som härstammar från området Karelen som ju även sträcker sig in i Ryssland. Traditionellt serveras pirogerna med äggsmör. Smör blandat med kokt mosat ägg, men att veganisera det kände jag inte direkt för. Pirogerna fick istället bli ett enkelt tillbehör till den röda soppan Borsjtj som många förknippar med Ryssland, men som jag efter lite googling fick veta från början kommer från Ukraina. Hoppsan hejsan. Kändes ryskt ändå när vi åt det. Efterrätt bör man ju också ha och här blev det en äppelkaka som egentligen ska ha ganska mycket ägg i smeten. Gissar därför att originalet skiljer sig ganska mycket från min kaka, men söt och god vart den ändå.

Borsjtj (4-6 port)
  • 2 röda lökar
  • 4 stora rödbetor
  • 1 morot
  • 2 potatisar
  • en bit vitkål
  • en sojakorv
  • 1,2 l grönsaksbuljong
  • 3 lagerblad
  • en skvätt vinäger
  • vitpeppar
Skala lökar och rotfrukter. Skär allt i strimlor eller bitar. Fräs i lite olja och tillsätt sedan buljong och kryddor. Koka tills allt är mjukt. Servera gärna med en klick yoghurt!

Karelska piroger (20 st)
    • 1,5 dl risgryn
    • 2 dl vatten
    • 7-8 dl sojamjölk
    • 1 tsk salt
    • 4 dl rågmjöl
    • 1,5 dl vatten
    • 0,5 tsk salt
    • knappt 1 msk margarin
    Koka upp vatten och ris. Låt koka på svag värme ca 10 min. Tillsätt mjölk och salt och låt svälla i ca 40 min tills riskornen är mjuka. Låt gröten svalna. Blanda samman ingredienserna till degen och låt den vila i kylskåp en stund. Skär degen i 20 bitar och kavla ut tunna ovaler. Lägg en klick gröt mitt på degovalen och nyp ihop längs med kanterna. Grädda pirogerna i 275° i ca 15 min, men pass på så att de inte bränns!

    Originalreceptet kommer från Smitten kitchen.

    Äppelsharlotka (6-8 port)
    • 6 stora äpplen, t.ex Ingrid Marie
    • 0,5 dl silken tofu
    • 2 tsk no-egg + 4 msk vatten
    • 1 msk naturell sojayoghurt
    • 2,5 dl socker
    • 1 tsk vaniljsocker
    • 1 tsk äppelcidervinäger
    • 2,5 dl mjöl
    • 1 tsk bakpulver
    • en nypa salt
    Skala äpplena och skär dem i bitar. Sprid ut dem i en smord och bröad kakform. Mixa silkentofun med no-eggblandningen, yoghurten, sockret, vaniljsockret och vinägern. Rör i mjölet blandat med bakpulvret och salt. Häll smeten över äpplena och tryck ner den försiktigt mellan äppelbitarna. Grädda i 175° i ca 60 min. Sikta över florsocker och kanel innan servering. Servera med en klick naturell yoghurt blandad med finrivet citronskal och en skvätt citronsaft.