tisdag 11 september 2012

Mat i Kph och en wrapfest

Hej allihop! Här ovan kan ni se vart jag hållit hus de senaste veckorna. I ett jättestort tält där vi spelar föreställningen Bastard. Först var vi i Slottsparken i Malmö och nu kör vi i Köpenhamn. Ett överväldigande men superkul projekt. När vi byggde upp allt förra veckan sov jag ett par nätter i danska huvudstaden och hann då med att besöka BioMio och Tandoori Masala för lite middag. Båda ställena var toppen. Åt en "fitness wok" på BioMio som nog hade kunnat vara hur tråkig som helst, men med riktigt bra råvaror och goda kryddor så blev det en suverän avslutning på en lång arbetsdag.
När jag var hemma och hälsade på mamma i Småland blev det wrapfest till lunch en dag. Jag rev ett tofublock i mindre bitar. Kryddade rikligt med vitlök, tabasco, spiskummin, korriander och soja. Stekte på medelvärme med lite olja tills tofun fått färg och yta. Bakade chapatis som fick ligga på tallrik under folie för att hålla sig mjuka och goa. Bröden fylldes sen med tofun, guacamole, baba ganoush som mamma lagat, spenat, kidnyebönor, majs, persilja, paprika, gurka och nektarin.
Hacke-guacamole
  • En till två avocado
  • En tomat
  • En halv röd chili
  • En till två vitlöksklyftor
  • Saft från en halv lime
  • Spiskummin
  • Korriander
  • Salt
Skär avocadon och tomaten i små bitar. Hacka chilin och vitlöken fint. Vänd samman allt och smaka av med limesaft och kryddor.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Anni! Jag tyckte BioMio var grymt när jag åt där också. Menyn är lite tråkig, men maten supergod. Kul att vi verkar tycka samma.

Linus sa...

Fast jag egentligen tycker att rawfood är lite för sho-be-doigt gillar jag rawffodrestauranger då de gjort veganmat hippt. Var på firefly i kph och det var sjukt smarrigt. Lite dyrare än man är van vid med alla veganbambarestauranger som finns, men helt klart värt det.

Anni sa...

Linus: Ja, jag har många gånger tänkt att jag ska besöka Firefly men det har aldrig blivit av. Ska absolut försöka ta mig dit någon dag!