söndag 30 september 2012

Ett oranget inlägg

I onsdags packade vi ihop det sista av Bastard-turnén och dagen efter inledde jag en femdagars ledighet på bästa sätt genom att cykla ner till brofästet och plocka havtorn och nypon. Havtornen lät jag koka upp lite snabbt innan jag passerade dem. Saften hamnade sedan i en marmelad tillsammans med apelsin och lite vanilj. Denna serverades nästa morgon till en riktig lyxfrukost med nybakade scones, yoghurt med müsli, körbärsthé med mandelmjölk och spirulina-havtorn-apelsin-granatäppeljuice. Nyponen blev soppa och åts till efterrätt. Enligt vissa recept ska man kärna ur nyponen innan de kokas. Det är ju dock ett evighetsgöra så när jag efter 45 min hade kärnat ur ungefär 1/5 av nyponen gav jag upp och lät resten koka med hela. Vet inte om det är att rekommendera, men jag märkte inte av något kli i magen i alla fall.


Havtorn- och apelsinmarmelad
  • Ett halvt kilo apelsiner (helst ekologiska)
  • Två och en halv dl passerade havtorn
  • Ett halvt kilo syltsocker
  • En halv tesked vaniljpulver
Tvätta apelsinerna ordentligt. Skär dem i klyftor, ca 8-10 klyftor per apelsin. Skiva klyftorna fint. Lägg dem i en gryta och tillsätt havtorn, socker och vanilj. Koka upp och koka sedan på lägre värme i ca 15 min. Rör om emellanåt så att det inte bränns vid. Skumma av och häll upp på varma, väl rengjorda burkar. Sätt på lock och låt kallna. En riktig c-vitaminbomb!

PS. Skånebor, har ni möjlighet så ta er till Intiman och se Gengångare & zombies. Så rackarns bra!

1 kommentar:

More Sunshine, Light Breeze sa...

Anni! Tack för det fina du skrev på min blogg. Vad händer med dig? Saknar dina inlägg med inspiration och gottigheter. Ju.