onsdag 11 april 2012

Påskpaj

Till påsk fick jag äntligen tillfälle att testa den nya vispgrädden från Alpro. Jag säger som de flesta andra, det här är inte sojagrädde utan Grädden. The Grädde. Okej nu tar jag kanske i lite väl men ja ni fattar. Inte lika kompakt och stabbig som de andra sorterna på marknaden och med en mild och inte allt för söt smak. Jag ville göra en inte allt för tung efterrätt med grädde och citron. Resultatet blev en paj med lemon curd och blandade bär ur frysen (hemplockade hallon, blåbär och smultron(!!)).
Påskpaj (6-8 port)

  • En sats av pajdeg
  • En deciliter lemon curd
  • Ca tre deciliter blandade bär
  • Ett halvt paket vispgrädde
Bred ett jämt lager lemon curd i ett förgräddat, svalnat pajskal. Strö över bären och spritsa den vispade grädden utmed kanten. Klart!

Jag använde en halvstor pajform (ca 22 cm i diameter) och fick därför en del deg över. Resterna gjorde jag syltkakor av. Bara att rulla degen till bollar, trycka en grop i mitten med tummen och klicka i lite sylt. Grädda ihop med pajskalet.

2 kommentarer:

The Vegan Swedes sa...

Åh ser mumsigt ut. Kommer testa den där grädden från alpro inom kort :) Tack för en fin blog.

Emma @The Vegan Swedes

More Sunshine, Light Breeze sa...

Gosh!