onsdag 25 april 2012

Havrekakor!

En av mina sämsta kakor är nog havrekaka med russin. Eller jag inbillar i alla fall mig själv det för jag gillade det inte alls när jag var yngre. När jag gjorde de här kakorna utgick jag från ett recept på just sådana kakor och de blev ju riktigt bra ändå. Kanske har just chokladen mycket med det att göra och aprikoser blir nog ändå lite bättre i ugn än vad russin blir. Säger vi.

Havrekakor med aprikos & choklad (ca 20 st)

  • 1/3 cup sojamjölk
  • 2 msk malda linfrön
  • 2/3 cup farinsocker
  • 1/3 cup olja
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 3/4 cup mjöl
  • 1 tsk kanel
  • 1/4 tsk bikarbonat
  • 1/4 tsk salt
  • 1 1/2 cup havregryn
  • 8-10 torkade aprikoser, klippta i små bitar
  • ca 60 g mörk choklad, hackad i bitar

Vispa ihop mjölken och linfröna. Tillsätt sockret, oljan och vaniljsockret och rör ihop kraftigt så att det blandas ordentligt och blir lite karamellaktigt. Sikta i mjöl, kanel, bikarbonat och salt. Rör sedan i havregryn, aprikoser och choklad. Klicka ut degen med matsked på en plåt. Platta till kakorna lite och grädda sedan i 175° i 10-12 min.

Inga kommentarer: