måndag 27 juni 2011

Havrekakor me choklau

Det blev lite choklad över efter tårtbakandet så då passade jag på att slänga ner den i en kakdeg. Såklart.

Havrekakor med choklad, tranbär och valnötter
  • 1 msk krossade linfrö + 2 msk vatten
  • 1/4 cup olja
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 msk sojamjölk
  • ½ cup råsocker
  • ½ cup mjöl
  • ½ tsk bakpulver
  • 1/4 tsk salt
  • 1 cup havregryn
  • 75 g mörk choklad
  • en näve valnötter
  • en näve torkade tranbär
Mixa linfrön och vatten. Låt gärna stå någon minut och rör sedan i olja, mjölk och socker. Blanda de torra ingredienserna och rör ner dem i de blöta. Vänd ner choklad, valnötter och tranbär. Klicka ut degen på bakplåtspapper och tryck ihop kakorna så att de håller ihop, det kan bli lite smuligt. Grädda i 175° i ca 10-15 min. Låt kakorna svalna ett par minuter och flytta sedan över dem till ett galler där de får kallna.

4 kommentarer:

M. sa...

åh, vad goda de här låter. vilken typ av havregryn använder du? tänker på om det är såna som är lite mer fasta (t ex saltå kvarns) eller lite mer mjöliga. kanske inte spelar någon roll :)

du får ha en fortsatt bra vecka! kram

Anna sa...

Måttet "cup" är motsvarande deciliter antar jag? :)

Anni sa...

molly: hmm just till dessa vet jag inte vad det var för havregryn jag använde (det var hemma hos min mamma och hon har sina havregryn i en stor glasburk) men jag gissar på ICAs eller så. så lite mjöliga var de nog. hoppas allt är bra med dig! kram

anna: nä, cups är ett annat måttsystem. jag brukar skriva om till deciliter i mina recept men jag var lite lat här. bloggen "tofu for two" har en bra måttomvandlare du kan använda för att få måtten i deciliter istället:
http://tofufortwo.net/converter.html

M. sa...

okej, vad bra :) då ska jag testa dessa i veckan :)

allt bra här, med dig också hoppas jag!? :) kram