lördag 2 oktober 2010

Högtidligt

Jo, ni förstår att jag gillar att planera va. Särskilt festligheter. Och jag gillar högtider. Liksom, hur kan man inte gilla dagar då det är bestämt att man ska äta våfflor eller göra roliga figurer av pumpor eller klä ut sig eller ta in en gran och lägga paket under den? Sånt där kan man förstås göra precis när man vill, men det blir på något sätt så mycket roligare när man gör det en speciell dag. Tycker jag.

I vilket fall så kom jag fram till att fler högtider borde firas ordentligt så nu är både Halloween, Thanksgiving, Hanukkah och julen inringade i kalendern. För det är ju så roligt det där, att bestämma vad man ska äta och vad man ska göra, pyssla och planera. På Halloween tänkte jag baka pumpapaj. Till Thanksgiving hoppar vi kalkonen och gör istället seitanstek med potatismos, gravy och tranbärssås. På Hanukkah blir det Latkes med varm äppelsås och yoghurt och Hamantaschen. Och nä, det äter man ju egentligen inte vid Hanukkah utan vid Purim, men jag tänkte att man kan ju slå ihop det lite va. Okej? Okej. Och så julen! Den älskade julen. Ska nog inte slå på lika stort i år som jag gjorde i fjol, utan nöja mig med någon sorts seitanjulskinka, en paj som kan förberedas innan och ätas kall och kanske inte så mycket mer än så. Eller jo, brysselkål förstås. Och ostkaka o ris à la malta. Och ja, kommer inte alls kunna hålla igen, lär ju sitta där med tusen grejer jag bara måste testa och prova att veganisera, men så äre. NOG TJATAT NU ANNI. Vad har ni för favorithögtider och hur firar ni dem på bästa sätt?

Här är i alla fall min nyfyndade vinröda sammetsklänning
(som inte görs det minsta rättvisa av bilderna) med svarta broderier vid ärmsluten och kragen som jag hittade på second hand idag och som ska få premiäranvändas på Hanukkah och sedan nog även till jul.

Och glöm inte att på måndag är det Kanelbullens dag. Alltid bra med ett extra skäl att äta bullar ju! Här är ett recept på finska kanelbullar, korvapuusti, men det går såklart bra att göra vanliga "svenska" bullar av receptet med.

2 kommentarer:

Olivia sa...

Jag brukar själv inte vara sådär jättepepp på olika högtider men det låter ju så mysigt och roligt när du skriver om allt smarrigt man kan äta, så att man liksom bara... Bli kompis med mig och bjud mig på mat? :):):) NOMNOM

Anni sa...

haha ja, har du vägarna förbi malmö är du alltid välkommen på lite mat olivia! :)