torsdag 18 mars 2010

Patata

Potatisgratängen blir så väldigt god om man låter skalet på potatisen vara kvar. Funkar fint att frysa in i portionsförpackningar med. Bäst att passa på nu innan nypotatisen kommer! Är det förresten någon som har tips på matställen man absolut inte får missa när man är i Göteborg så hör gärna av er, för nästa vecka drar jag uppåt landet.

Potatisgratäng

  • lagom mycket potatis
  • 1 gul lök
  • 2½ dl soyagrädde
  • ½-1 dl soyamjölk
  • 2 vitlöksklyftor
  • salt, svartpeppar och riven muskot
Skölj potatisen men skala den inte. Skiva den tunnt. Skala och skär löken i strimlor. Blanda grädde, mjölk, pressad vitlök och kyddor i en skål. Varva potatis och lök i en ugnsfast form och häll över gräddblandningen. Grädda i 200° tills allt är mjukt, ca 40 min.


PS. Grattis på födelsedagen Christer, du är bäst.

4 kommentarer:

Chrille sa...

Haha, älskar verkligen att du skriver "lagom mycket potatis" xD

Men annars kan jag tyvärr inte tipsa om något direkt i gtbrg, förutom en skoaffär som sägs sälja "Vegeterian-Shoes".

Alex sa...

http://www.vegangoteborg.se/ hoppas jag att du inte har missat.

själv tycker jag Solrosen är väldigt bra, dock passar det inte alla. Dom lägger upp mat åt dig så det liknar lite skolbespisning. men maten är god, stora portioner och bra salladsbord. Picadeli på avenyn har en grym salladsbuffe.
Old corner har veganpizzor och massa massa mer.
Har tröttnat helt på Andrum och tycker egentligen inte de gör särskilt god mat där men där vet jag många som inte håller med mig.
lite av mina tips :)

Anni sa...

Chrille: ja men det är väl också ett bra tips, vad heter affären och var finns den? :)

Alex: tack så mycket för tipsen! har tänkt äta på old corner flera gånger då jag har en vän som bor väldigt nära, men det har aldrig blivit av. hoppas jag hinner med det den här gången!

Anonym sa...

L'assassino!