måndag 8 mars 2010

Moffins

Inte så söta och väldigt chokladiga, stora och saftiga muffins. Med dessa kan du övertyga vilken tjurig släkting eller allmän tvivlare som helst om att man minsann kan få till riktigt perfekta muffins utan både komjölk och ägg.
Choklad- och mochamuffins (12 st)
  • 2 msk linfrö + 6 msk vatten
  • 1½ dl råsocker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 1 dl olja
  • 3 dl växtmjölk
  • 2 tsk snabbkaffepulver (eller bryggt kallt kaffe)
  • 4 dl vetemjöl (jag använde ca 2 dl vanligt + 2 dl vetemjöl special)
  • 1½ dl kakao
  • 3½ tsk bakpulver
  • ½ tsk salt
  • 100 g hackad mörk choklad
  • en handfull hackade nötter
Mixa linfrön och vatten tills blandningen blir tjock och krämig. Rör i socker, vaniljsocker, olja, mjölk och kaffe. Blanda mjöl, kakao, bakpulver och salt i en annan bunke och vänd sedan ner det i de blöta ingredienserna. Tillsätt choklad och nötter. Skeda upp i formar och grädda i 175° i ca 20 min i mitten av ugnen.

1 kommentar:

bara Lova sa...

Många varianter av äggersättning har jag provat men inte denna, spännande. Det är ju dock sjukt snygga muffins så jag måste nog prova jag också nu när mitt noegg ändå är slut.