onsdag 17 februari 2010

Valnötsbröd

Nu är de första bröden bakade! Lite degiga blev de och jag är inte helt säker på om det beror på för dålig knådning, jäsning eller att de inte fick bakas tillräckligt länge men de blev mycket goda och fick en underbart knaprig yta! Lyckades smula ner halva köket när jag skivade upp dem. Följde receptet på valnötsbröd ur Martin Johanssons surdegsbok, men tyckte att det blev lite väl dyrt att hälla i 400 g valnötter så jag använde bara 150 + lite hasselnötter och solrosfrön. Planerar för mer brödbak nästa gång jag har en ledig dag. Hej.

4 kommentarer:

Emeli sa...

Ser ju jätte gott ut!

Anni sa...

ja, det är by far det snyggaste brödet jag nånsin bakat iaf!

Johan sa...

ser fantastiskt ut!! nom nom nom. gissar på att ett par minuter till i ugnen hade hjälpt mot degigheten.

Anni sa...

oh men jag tycker det är så svårt det där, mina bröd lyckas alltid bli degiga och då har jag jämt inne dem mycket längre än vad receptet säger. måste nog ta och skaffa mig en stektermometer!