fredag 2 oktober 2009

Tofu och Tight Eyes.

Nu har vi dragit igång på riktigt med arbetet med Dödsdansen i skolan och jag stannade hemma idag för att rita kostym till de tre huvudkaraktärerna i pjäsen. Har dock mest suttit och youtubat videor med Tight Eyes, världens bästa krumper, som jag blev lite kär i igår när jag tittade på Rize. Så är det med den självdisciplinen.

Förövrigt är jag allt för dålig på att få i mig protein, så framöver ska jag köpa mer tofu. Det är ju faktiskt bra till det mesta, fantastiskt mångsidigt, nyttigt och gott. Här är ett recept på ett kokihop med inspiration från Isa Chandra Moskovitz. Höftade måtten så det kanske inte stämmer helt, men man får helt enkelt testa sig fram tills det smakar bra.

Scrambled tofu
  • ½ gul lök
  • 1 vitlöksklyfta
  • några champinjoner
  • 1 paprika
  • 1 riven morot
  • 1 bit riven squash
  • 500 g tofu
  • ½ burk majs
  • en klick chilisås (ca 2 msk)
  • drygt ½ dl b-jäst
  • gurkmeja
  • paprika
  • spiskummin
  • salt o peppar
Hacka lök, champinjoner och paprika i små bitar och fräs dem mjuka i lite olja. Tillsätt morot och squash och blanda runt. Smula i tofu och rör ner majs och kryddor. Låt koka ihop en stund och smaka av.

Inga kommentarer: