måndag 28 september 2009

Yip yips, slushburgers, wimpies etc.

Det är inte konstigt att USA är ett väldigt inflytelserikt land. Kommer jag i närheten av en amerikan så blir jag smittad på något konstigt sätt. Blir lite amerikan själv. Börjar nynna på Stars and stripes. Nä, gör jag ju faktiskt inte, men det var såhär att i onsdags uppträdde Yannis Pappas på Oslipat och dagen efter kände jag plötsligt ett oerhört sug efter Sloppys Joes, trots att jag aldrig ätit det förut. Enligt min informationskälla nummer 1, Wikipedia, läste jag mig till att huvudingredienserna i denna rätt är köttfärs, ketchup, lök, kryddor och ett hamburgerbröd. Så det var bara att ställa sig i köket och experimentera. Blev det bra då? Javisst! Rent utseendemässigt ser det ju mest ut som om man har ätit ett par dåliga tacos och lagt det man fått upp mellan två bröd, men det smakar kalas! Yes we can! skrek jag och hivade i mig.

Sloppy Joes (2 st)
  • 1 gul lök
  • 1 vitlöksklyfta
  • 1 morot (finriven)
  • 300 g tofu
  • ½ burk majs
  • ca 3 msk ketchup
  • ca 2 msk chilisås
  • knappt en halv kapsyl rökarom
  • en skvätt soya
  • paprikapulver
  • chilipulver
  • salt o peppar
Skala och hacka löken. Fräs med den finrivna moroten tills allt har mjuknat. Smula i tofun och rör i resterande ingredienser. Låt puttra samman en stund och fördela sedan röran på två hamburgerbröd.

1 kommentar:

Hedvig sa...

Hej! Ja, måste verkligen shape up på den vegetariska fronten!
Tack för åsikter, ha det bäst :)