måndag 8 juni 2009

Chapati.

Mamma var här i helgen och hälsade på. Jag bjöd på en enkel linsgryta i indisk stil, yoghurtsås (soyayoghurt, riven gurka, limesaft och salt) och chapatibröd till det. Så otroligt enkelt och så fantastiskt gott! Sen blir det ju minst 10 ggr roligare när man får äta med händerna också. Chapatireceptet kommer från ICAs tidning Buffé.

Chapati (ca 10 st)
  • 5 dl vetemjöl
  • 1 tsk salt
  • 2 tsk olja
  • ca 2 dl vatten, ljummet
Blanda alla ingredienser till en smidig deg. Dela degen i 10 delar, eller färre om du vill ha större bröd. Kavla ut tunna runda bröd på mjölad bänk. Stek dem i 1-2 minuter på varje sida i en het, lätt oljad stekpanna. Bröden ska få bruna fläckar på båda sidor.

2 kommentarer:

Terese sa...

Jag brukar också göra Chapati! Men jag tar hälften vetemjöl och hälften grahamsmjöl. Det blir också smaskigt.

Anni sa...

ja det kan jag tänka mig är gott, grahamsmjöl är bäst.