söndag 3 maj 2009

Cupcakefest.

I torsdags bakade jag en himlans massa cupcakes med diverse fyllningar. Grundreceptet tog jag ur Vegan cupcakes take over the world och därefter freestylade jag ihop lite olika smaker.


Vegan fluffy buttercream frosting
  • 225 g margarin
  • 8,5 dl florsocker
  • 1,5 tsk vaniljsocker
  • 0,6 dl soyamjölk
Rör margarinet mjukt med en elvisp. Tillsätt florsockret lite i taget och vispa i någon minut. Tillsätt vaniljsockret och soyamjölken. Vispa i 5-7 minuter tills frostingen är riktigt fluffig.


Hallonfrosting
  • 1/4 sats vegan fluffy buttercream frosting
  • en näve tinade hallon
Mosa hallonen och blanda i dem i frostingen. Rör hastigt ihop till en fin fluffig kräm.

Mocha- och hasselnötsfrosting
  • 1/4 sats vegan fluffy buttercream frosting
  • 1 dl hasselnötter
  • 1 msk kallt kaffe
Rosta hasselnötterna i en varm, torr stekpanna i någon minut. Skaka på pannan ofta. Låt nötterna svalna och gnugga dem sedan i en kökshanduk för att få bort det mesta av skalet. Mixa nötterna till ett fint mjöl. Rör samman frostingen, nötmjölet och kaffet.

Blå vaniljfrosting
  • 1/4 sats vegan fluffy buttercream frosting
  • 1 tsk vaniljsocker
  • Blå karamellfärg
Mixa.

Jordnötssmörsfrosting
  • 1/4 sats vegan fluffy buttercream frosting
  • 2 msk jordnötssmör
Mixa.

Sen är det bara att leka loss! Fyll cupcakesen genom att gröpa ur ett hål i dem med fingret och spritsa i frosting, skär ut en bit av toppen med hjälp av en tesked, klicka i valfri fyllning och sätt tillbaka locket eller spritsa en stor virvel uppe på cupcaken. Det går även utmärkt att smälta choklad och pensla på toppen. Jag gjorde t.ex chokladcupcakes med hallonfrosting i mitten och nougatchoklad (25 g mörk choklad + ½ guldnougat som smältes och rördes samman) på toppen. Supergott och superenkelt!

4 kommentarer:

Fido sa...

Jag vill ha han längst ner till vänster, alternativt en sån där blå en! Riktigt jobbigt att kolla på den där bilden när man ligger i sängen och är hungrig men för lat för att gå upp att äta.

Olivia sa...

jag vill också ha cupcakefest!

Anonym sa...

Lägg upp receptet på muffinses också!

Anni sa...

anonym: receptet på chokladcupcakesen finns här: http://kottegron.blogspot.com/2008/11/chocolate-cupcakes-med-chocolate-mousse.html

vaniljisarna ska jag skriva in någon dag. :)