torsdag 26 mars 2009

Våfflor.

This is for you Fido.

Våfflor
  • 100 g margarin
  • 2½ dl vatten
  • 2½ dl vetemjöl
  • 1 dl fullkornsdinkelmjöl
  • 2 dl mjölk
  • 2 tsk bakpulver
Smält margarinet och låt det svalna. Blanda de övriga ingredienserna och tillsätt matfettet. Vispa till en slät smet. Grädda i våffeljärn. Servera förslagsvis med lemon curd och vaniljglass eller med hummus och tapenad om du vill ha matigare våfflor. Då kan du även tillsätta mer grovt mjöl.

Gillar du frasiga våfflor är ett förslag att använda sig av mineralvatten istället för vanligt vatten. När våfflorna är gräddade så lägg ut dem på ett galler så behåller de sin frasighet. Är du däremot som jag och gillar våfflorna lite soggy, så lägg dem i en hög på en tallrik med lock över.

5 kommentarer:

Anonym sa...

*pustar ut och fäller en lYKkotåjj*

Signe Rocklin sa...

Våfflor <3
Attans att jag just började laga mat, annars skulle det vara väldigt got med nygräddade våfflor + jordgubbssylt + vaniljglass.

Anni sa...

Fideli: Ja jag hoppas väl ändå det!

Yamiko: Japp, våfflor slår aldrig fel! :)

Olivia sa...

Hur många våfflor blir det ungefär? Jag har inte ätit några våfflor sedan jag blev vegan (!) så jag funderar på att ta mig an det projektet i helgen :)

Anni sa...

hmm det blev nog runt 10 tror jag. åh då är det ju verkligen dags att prova!