söndag 8 mars 2009

Vegansk ostkaka!!

Efter att jag hade läst att Underground Cooking hade knåpat ihop ett recept på vegansk ostkaka blev jag helt till mig! Som den smålänning jag är så är ju ostkaka något som man inte kan leva utan. Så jag utgick från deras recept men gjorde lite ändringar och gott blev det, precis som riktig ostkaka! Så nu kan jag dö lycklig. Vi åt den med jordgubbssylt och Carlshamns mejeriers vispgrädde. Den har blivit lite av en favorit eftersom den inte är lika söt och och inte smakar lika mycket soya som Gogreens och Soyatoo. Den är dock ingen höjdare på t.ex semlor då den gärna flyter ut, men vispar man den bara ganska länge så blir den ändå fluffig och fin!


Ostkaka
  • 6 dl soyamjölk
  • 6 msk mannagryn
  • knappt ½ tsk salt
  • 500 g tofu
  • 2 dl sötmandel
  • 3 bittermandlar
  • 1 dl havregrädde
  • 3 msk socker
Koka mannagrynsgröten enligt anvisningar på paketet. Låt svalna. Skålla och skala mandeln. Mixa hälften av mandlarna så fint som möjligt. Hacka resten lite hastigt, så att det blir både mindre och större bitar. Rör ner mandel, socker, finriven bittermandel och havregrädde i gröten. Smula i tofun men inte för noga, det ska vara lite klumpar. Blanda ihop allt och bred ut i en ugnsfast form. Grädda i 225° i ca 50 min.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Kåttz! Tro fan att du va smålänning, jag har haft mina aningar hela tiden! Om det inte hade vatt för att jag precis har tryckt i mig pannkakor med glass så hade jag satt igång med det här receptet direkt. Får vänta lite bara :)

Anni sa...

haha jaså, är det så uppenbart? nom pannkakor! ^^ hihi

UndergroundCooking sa...

Underbart att se att du har lagat ostkaka. Gott som tusan. Kommer du på några förbättringar?

Anni sa...

fast det är ni som är mest underbara som gav mig ett superbt grundrecept, annars hade jag aldrig kommit på det! :) hmm just nu är jag nog fortfarande så överraskad över det lyckade resultatet att jag inte kommer på några direkta fel, men kommer jag på något bra knep framöver så lovar jag att höra av mig!

Veganbidraget sa...

Såååååååååååååååååååååååååååååååååå fint! Nom nom nom *skrattar*

Gabriella sa...

Jätteintressant recept. Tack för det! Lagade den igår och hade Alpros tofu. Tycker att det blev på tok för stark tofusmak. Har du tips annat än att minska på tofumängden och prova en annan sort, t ex Markattas?

Anni sa...

Gabriella: vad kul att du provade receptet! hmm, kanske att du tar i lite mer bittermandel? så att den smaken tar över lite mer. eller att blanda i mer mannagrynsgröt?

Gabriella sa...

Hej igen!
Nu värmde jag den och då smakade den inte alls så mycket tofu. Jag skulle vilja publicera ditt recept, men hittade ingen mailadress till dig, vill du höra av dig till mig: gabriella.terneborg@djurensratt.se

Emmy sa...

Hej du jag undrar om du tror det spelar någon roll ifall man använder soja- eller havremjölk? Tack!

Anni sa...

Hej Emmy!
Nä, de tror jag inte spelar någon roll. I vissa recept används ju sojamjölk för att den fungerar bindande, lite som ägg, men här funkar det nog lika bra med havre. Hör gärna av dig om hur det gått om du testar! :)

Noradrenalin sa...

Jag tog 1 paket alpro tofu (250 g) istället för två. Mest av snålhet om jag ska vara ärlig. Men det blev jättebra, och ingen påträngande tofu-bismak! <3

Anonym sa...

Superbra recept! Lagade denna ni i Jul och den blev supergod! Längtar till nästa gång jag ska laga den!