tisdag 10 mars 2009

Bagels.

Jag och några vänner hade planerat att åka över Atlanten till New York i sommar, men sen bestämde vi oss för att vänta till nästa år istället. Så i väntan på 2010 får jag skapa den rätta NY-känslan här hemma med nyrostade bagels och grape jelly (finns t.ex att köpa på Grays i Malmö). Originalreceptet hittade jag hos Lebaland, men jag har ändrat en del på det. Eftersom jag inte hade något grahamsmjöl hemma så tog jag rågmjöl, men det blev lite för mycket rågsmak så nästa gång blir det med graham!

Bagels
  • knappt 5 dl vatten
  • 50 g jäst
  • knappt 5 dl vetemjöl
  • knappt 5 dl grahamsmjöl
  • knappt 5 dl dinkelmjöl
  • 2 msk majsstärkelse
  • 1 msk honung
  • 2 tsk salt
Lös upp jästen i fingervarmt vatten. Tillsätt honung. Blanda alla torra ingredienser och rör ner dem i vätskan. Arbeta ihop till en smidig deg och forma 8 st brödringar. Jäs i 10 min. Koka upp ca 1 liter vatten i en kastrull och koka en bagel i taget 30 sek på var sida. Lägg baglarna på 2 plåtar och strö över lite frön. Grädda i 20-30 min i 200°. När det är dags att äta baglarna delar du dem på mitten och rostar dem i brödrost.

3 kommentarer:

Anonym sa...

"1 msk honung"
Inte för vara ett drygt arschloss men... honung kommer ifrån honungsbiet. Not vegan ;)

Anni sa...

hehe nej det vet jag, men allt i min blogg är inte veganskt då jag själv är vegetarian. :)

UndergroundCooking sa...

Det här låter som ett kanonrecept. Passar en nykläckt bagare som prövar sina vingar.